CTU 151- PUSAT PEMIKIRAN DAN KEFAHAMAN ISLAM

 





PUSAT PEMIKIRAN DAN KEFAHAMAN ISLAM

 

TAJUK KERJA KURSUS

 

CTU 151

ANALISIS SURAH YASSIN AYAT

60-61

NAMA PELAJAR: MUHAMMAD HAFIZ BIN KAMARUL NAEM

NO MATRIK:  (2017237352)

NAMA PENSYARAH: USTAZ MOHD NAZRI MAT ZIN

D2AD1182D

 

 

 

 

APRIL 2018




PENDAHULUAN

 

Surah Yasin merupakan surah yang ke 36 mengikut susunan surah dalam al-Quran, surah ini diturunkan sesudah surah al-Jin dan diturunkan di Mekah, iaitu sebelum penghijrahan nabi Muhammad S.A.W dari Mekah ke Madinah. Dinamakan Surah Yasin kerana dimulakan dengan huruf yÉ’ dan sÊn.  Surah ini juga dinamakan dengan pendorong ل َّدافِ َعة ) ِةَ) penghukum), اَ َضي ْ مِّعَمة ) pelengkap), القَا ْ ل ب) hati dan) اَ ْ قَل ْ ل َا .

 

 (Surah ini memberi maksud penetapan risalah yang merupakan jiwa kewujudan dan roh kepada semua benda-benda  yang mana roh dan hatilah merupakan tunggak kepada utusan pengakhir rasul yang menjadi ikutan kepada kesemua penduduk Mekah.

 

Surah ini amatlah perlu diperbincangkan memandangkan isi kandungan dan intipatinya mengenai permasalahan akidah yang merupakan pokok perbincangan sepanjang zaman, memandangkan surah ini merupakan amalan umat Islam terutamanya ketika terkena musibah atau bala atau dalam majlis yang penuh dukacita selepas kematian.

 POTONGAN AYAT SURAH  YASSIN 60-61




  


POTONGAN AYAT SURAH  YASSIN 60-61

Terjemahan:

 "Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu! (60)

 

"Dan (Aku perintahkan): hendaklah kamu menyembahKu; inilah jalan yang lurus. (61)

 

 

PENGAJARAN AYAT 60-61

Bukankah Aku telah memerintahkan melalui janji di zaman Azali dalam Perjanjian Fitrah, agar kalian tidak menyembah Syaitan, iaitu menyembah kegelapan hijab keragaman, dan mengikuti ajakan imajinasi.

Syaitan adalah instrument Iblis, kerana menurut Syeikh Abdul Karim Al-Jiily, syaitan lahir dari perzinahan Iblis dengan hawa nafsu di pasar duniawi, lalu lahirlah ribuan syaitan yang menjadi alat hijab itu.

 

Jalan yang lurus adalah Jalan Penyatuan Musyahadah dalam kefanaan hamba menuju Baqa’Nya. Itulah puncak  maqom Tauhid.

Comments